Ce înseamnă wayfinding? De ce avem nevoie de el?

Ce înseamnă wayfinding? De ce avem nevoie de el?

1 noi 2022 | 5 min
Jurnal de Spital

Wayfinding sau cum îți găsești calea. Sună metaforic, dar ne dorim să fie pragmatic. Lucrăm pentru proiectul de *wayfinding* la #NoiFacemUnSpital cu o echipă din Spania. Ne dorim ca fiecare pacient să se poată orienta ușor și să ajungă cu bine la consultația sau tratamentul de care are nevoie.

 

G6effiWhPSiSP2ptG.avif

 

În continuare, Manel Garcia Canela, CEO-ul companiei, ne-a explicat în termeni simpli partea mai complicată: ce presupune designul, ce este specific unui proiect de wayfinding în spital și care sunt provocările la #NoiFacemUnSpital.

Ce înseamnă wayfinding?

Wayfinding este disciplina care analizează modul în care oamenii navighează printr-un spațiu, identifică punctele de decizie și oferă soluții pentru a crea o experiență de navigare complet satisfăcătoare.

Cum diferă semnele din spitale de cele din aeroporturi, de exemplu?

Aeroporturile sunt infrastructuri care repetă tipare internaționale. Ele au un circuit de intrare format, practic, din trei pași (Check-in – Control de securitate – Poartă de îmbarcare) și un circuit de ieșire tot din trei pași (Debarcare – Preluarea bagajelor – Plecare).

Destinațiile circuitului de intrare sunt ușor de codificat; atât ghișeele de check-in, cât și porțile de îmbarcare au coduri alfanumerice care ne ajută să înțelegem clar dacă destinația noastră este aproape sau departe. Același lucru se poate întâmpla într-o clădire rezidențială.

Spitalele sunt, în general, spații complexe. Au multe intrări, multe puncte de acces pe verticală, precum scările sau lifturile, și sute de destinații posibile. În multe cazuri, spitalele sunt clădiri vechi care s-au dezvoltat în diferite etape și oferă un model de servicii medicale extrem de diferit de cel pentru care au fost proiectate, fapt care le face structura destul de dezordonată.

Multitudinea de puncte de acces și de destinații înseamnă că există sute și chiar mii de rute posibile. Este foarte important să plănuiești o strategie bună a ierarhiilor de destinație, pentru ca totul să fie ușor de înțeles.

 

LoX7kcgcDSCRuHnwG.avif

 

O vizită la spital este întotdeauna însoțită de o situație emoțională care nu este foarte relaxată, ci chiar tensionată; acest lucru nu se întâmplă la fel de frecvent într-un aeroport sau o clădire rezidențială. Această tensiune este un factor care îngreunează comprehensiunea spațială și afectează profund modul în care ne mișcăm.

Pacienții se simt adeseori pierduți în spitalele publice din România. Cum îi vei ajuta să-și găsească drumul? Enumeră 3 principii / idei.

Vom încerca să identificăm punctele de decizie din traseele din spital, de la punctul de acces până la punctul de destinație, și ne vom întreba în aceste puncte de decizie de ce informații am avea nevoie. Vom organiza informațiile într-un mod clar și vizual, pentru ca de câte ori avem o îndoială să putem găsi un element care să clarifice calea de urmat.

 

Na8g7sMqv5rpd4s94.avif

 

Vom face toate aceste lucruri pornind de la următoarele idei principale.

Strategie. Analizăm de ce coduri avem nevoie ca să înțelegem cum funcționează spitalul, cum sunt ordonate etajele, cum sunt codificate cabinetele, saloanele, sălile de tratament etc., dacă această codificare urmează o ordine logică sau este ușor de înțeles. În plus, ne interesează care va fi ordinea ierarhică a mesajelor: mai întâi destinațiile mari, cele mai importante și care grupează cei mai mulți utilizatori, apoi cele secundare, terțiare și așa mai departe.

Studii de flux. Studiem traseele pe care le urmează pacienții ca să ajungă dintr-un loc în altul și detectăm punctele de îndoială, adică punctele în care pacientul nu este sigur ce cale să urmeze. Dacă identificăm aceste puncte și direcțiile de mișcare, vom putea detecta locurile în care trebuie să oferim informații utile.

Design. Tot conținutul trebuie să se potrivească într-un design și acesta trebuie gândit pentru spațiu și pentru utilizator. Într-un spital, informațiile trebuie să fie văzute clar din punctele de decizie, mesajul trebuie să fie clar și simplu, iar tipografiile, culorile și resursele grafice trebuie adaptate la brandul spitalului și la utilizator. În acest caz, utilizatorii sunt copii, ceea ce face totul mai distractiv.

Care crezi că este cea mai mare provocare a acestui proiect: wayfinding la #NoiFacemUnSpital?

Una dintre principalele provocări este construcția unei clădiri noi, bine proiectate, în care se intră dintr-o clădire veche cu o structură oarecum învechită. Trebuie să ajutăm utilizatorii și pacienții să-și găsească drumul spre noua clădire. În plus, va fi dificilă conexiunea dintre cele două clădiri, care unește între ele etaje cu numere diferite. Aici există un mare risc de dezorientare.

 

Mulțumim, Manel Garcia Canela. De abia așteptăm continuarea proiectului.

 

Credit foto: Bogdan Dincă


Donează pentru o șansă la viață

lei = 10 acțiuni